• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto zaprojektuje Nową Warszawską?

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Krótki odcinek drogi, z trawnikiem w pasie rozdziału, między al. Havla a ul. Łódzką to dzisiaj jedyny fragment ul. Nowej Warszawskiej. Dalszy przebieg ulicy być może zostanie zbudowany na razie tylko w formie torowiska tramwajowego. Krótki odcinek drogi, z trawnikiem w pasie rozdziału, między al. Havla a ul. Łódzką to dzisiaj jedyny fragment ul. Nowej Warszawskiej. Dalszy przebieg ulicy być może zostanie zbudowany na razie tylko w formie torowiska tramwajowego.

Pięć firm powalczy o kontrakt na wykonanie projektu ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku. Oferty dwóch firm zostały odrzucone ze względu na niespełnianie kryteriów przetargu. Wśród nich była także firma, która nie wywiązała się z umowy na projekt ul. Nowej Jabłoniowej.



Co powinno powstać w ramach Nowej Warszawskiej?

Przetarg na wykonanie dokumentacji ulicy Nowej Warszawskiej prowadzony jest dwuetapowo. Najpierw zainteresowane firmy składają wniosek o dopuszczenie do przetargu, a dopiero po ich weryfikacji m.in. pod kątem odpowiedniego doświadczenia, zapraszane są do składania ostatecznej oferty z ceną.

W pierwszym etapie do przetargu stanęli: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Europrojekt Gdańsk, Mosty Katowice, KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne z Warszawy, Transprojekt Gdańsk, Egis Poland z Warszawy, Znak z Gdańska.

Dwie ostatnie firmy nie spełniły wymogów formalnych i nie przeszły do drugiego etapu postępowania przetargowego. Warto przy tym zauważyć, że firma Znak wcześniej wygrała przetarg na projekt ul. Nowej Jabłoniowej, z którego nie wywiązała się w terminie.

- Sprawa ul. Nowej Jabłoniowej nie miała wpływu na odrzucenie tej oferty. Firma po prostu nie spełniła wymagań stawianych w przetargu dla Nowej Warszawskiej - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Firmy, które przeszły do drugiego etapu, będą miały czas do 28 grudnia na złożenie ostatecznych ofert. Po podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał 18 miesięcy na stworzenie dokumentacji.

Nadal nie zapadła decyzja, jaki kształt będzie miała trasa nazywana "Nową Warszawską": czy będzie ulicą wraz z torowiskiem, czy zostanie zaprojektowana wyłącznie w formie torowiska. Niewykluczone, że w najbliższych latach powstanie wyłącznie torowisko z pozostawieniem rezerwy na dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, które powstaną w przyszłości.

Pierwotnie planowana forma skrzyżowania ulic i tras tramwajowych Nowej Warszawskiej (po lewej), Nowej Bulońskiej Północnej (na dole), Nowej Jabłoniowej (po prawej) oraz fragmentu Nowej Bulońskiej Południowej (u góry). Wiadomo już, że zostanie przeprojektowane. Pierwotnie planowana forma skrzyżowania ulic i tras tramwajowych Nowej Warszawskiej (po lewej), Nowej Bulońskiej Północnej (na dole), Nowej Jabłoniowej (po prawej) oraz fragmentu Nowej Bulońskiej Południowej (u góry). Wiadomo już, że zostanie przeprojektowane.
Także samo usytuowanie torów względem jezdni nie jest jeszcze ustalone.

- Będzie to podyktowane kształtem przeprojektowanego skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska oraz jego powiązaniem z planowaną zajezdnią, która tu powstanie - dodaje Bartosiewicz.
Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Wcześniej rozwiązania dla tego miejsca zostały wykonane w ramach dokumentacji dla Nowej Bulońskiej Północnej i przewidywały ogromną wyspę centralną oraz dużą pętlę tramwajową.

Teraz wizja się zmieniła. Będzie ją widać w projekcie zamiennym, który powstanie w oparciu o koncepcję firmy Alter Polis (ona też przygotowała nową wersję Nowej Politechnicznej).

Czytaj też: Tak wyglądało Ujeścisko przed wojną

Nowa Warszawska ma niezwykle ważne znaczenie w układzie tramwajowym Południa, którego rozbudowa planowana jest na najbliższe lata. To dzięki niej tramwaje dotrą najkrótszą drogą do centrum miasta, pokonując po drodze al. Havla zobacz na mapie Gdańska, ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, al. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej (Trasę W-Z) zobacz na mapie Gdańska. Bez Nowej Warszawskiej taka podróż wymagałaby przejazdu przez Morenę (Piecki-Migowo) oraz Siedlce.

Wizualizacja przebiegu ul. Nowej Bulońskiej Północnej z nieaktualnym już projektem skrzyżowania na końcu.

Miejsca

Opinie (66)

  • A kiedy w końcu do jasnej. ch. Nowa Sobieskiego? (19)

    Czyżby 2020 rok?

    • 48 44

    • od rana z Magistratu w necie i minusowanie? (1)

      To taką macie teraz odpowiedzialna pracę? Może byście raczej się tak zajęli planowaniem a nie biciem piany? Może by tak ruszyć tyłki w teren i stwierdzić osobiście jaki stan jest naszych dróg? Teraz czekacie tylko na sygnały ludzi. To wszyscy mają za was robić a wy pierdzieć w stołki popijając kawę?

      Na Sobieskiego/Schuberta/Wagnera od miesięcy jest wielki garb w poprzek ulicy na którym auta wręcz wyskakują w powietrze. Zima będzie ślisko i tylko czekać gdy jakiś wpadnie w poślizg i zjedzie na przeciwny pas ruchu. I wtedy co? Winny kierowca?

      I co? Tak trudno go wyrównać?
      Nie, tylko trzeba ruszyć tyłki.

      • 26 20

      • Jak to kto zaprojektuje?

        Koledzy Budynia! Zaprojektują, zbudują i później będą poprawiać co roku żeby hajs się zgadzał.

        • 11 10

    • Roboty miały ruszyc na początku wrzesnia (4)

      Okazuje sie ze nawet przetargu nie było. Magistrat ma to gdzieś, narobią setki projektów, wypłacą sobie kupę kasy i wrzucą je do szaf. I o to chodzi aby zarobic i sie nie narobić.

      A my kierowcy?
      A co ich to?

      • 16 12

      • Czy przez N. Sobieskiego rozumiecie tzw. Nowa Politechniczna? (2)

        Jesli tak, to nigdy nie bylo mowy o tym, ze prace maja sie zaczac na poczatku wrzesnia.

        Poki co jest mowa o zarzuceniu calego pomyslu na rzecz GPW.

        Swoja droga oba rozwiazania moglyby zostac wdrozone. Byle tylko NP w formie blizszej tej propowowanej przez FRAG, nie urzad miasta :/

        • 12 3

        • (1)

          FRAG to przecież gdańscy terroryści

          • 16 12

          • W przypadku Nowej Politechnicznej to jedyna organizacja probujaca uratowac Gdansk przed katastrofa

            • 7 6

      • Wiadukt na armii krajowej nad lostowicka

        • 5 7

    • Uwaga: Na Sobieskiego jest znak zakaz wyprzedzania !! (9)

      Przy Pomorskich Szkołach Rzemiosł na Sobieskiego jadąc w stronę Wrzeszcza stoi znak zakaz wyprzedzania. Zastanawiam się jaki głąb go tam postawił, akurat w tym miejscu?. Po pierwsze stoi tak, że gdy chcemy wyprzedzać stojący autobus na przystanku to go NIE WIDAĆ. A tam często już policja stoi i łapie. Jest tam przejście dla pieszych idących z przystanku w przeciwną stronę, dlatego zakaz powinien być. Tylko dlaczego nie postawi się go tuż za tym garbem za skrzyżowaniem Wagnera i Sobieskiego?

      Czy żaden As z Magistratu nie wpadł na to, że znak ten stoi w bezsensownym miejscu i zamiast pomagać to robi tylko zamieszanie?

      Gdyby ktoś z magistratu ruszył zwój odwłok to by to szybko zauważył.
      A tak? Kolejna wpadka.

      • 11 11

      • autobus stojący na przystanku omijasz, a nie wyprzedzasz (5)

        Kłania się czytanie Kodeksu Drogowego

        Wymijają się pojazdy z naprzeciwka
        Wyprzedzają się pojazdy w ruchu
        Omija się pojazd stojący, a autobus na przystanku odbywa postój

        • 15 11

        • A gdy autobus ruszy -Asie Kodeksu, to co wówczas? (4)

          Jak zwykle wypowiadają się ludzie, którzy nie mają z tematem nic wspólnego. W ogóle nie zrozumiałeś problemu, Asie. Gdybyś tam często jeździł wiedziałbyś o co chodzi, a tak? Czepiasz się dla zasady, ot, zwykła polakowość. Byleby coś klepnąć.

          • 10 13

          • musisz zakończyć manerw czyli ominąć. To że autobus risza w trakcie twojego manewru nie zmienia intencji omijania (3)

            Oj myślę że twoje prawo jazdy powinno się ponownie zweryfikować, bp nie radzisz sobie ze zrozumieniem znaków.

            Bardzo często tam jeżdżę i ja nie mam żadnego problemu. To właśnie takie cielaki jak Ty powodują korki w mieście. W mieście trzeba zwinnie jeździć, używac migaczy. Zapali się zielone a on dopiero wbija bieg. Mogło przejechać 10 samochodów, a przejechały 4. To jest właśnie polakowość z dysmózgią pospolitą.

            • 16 11

            • Nie As, a Mistrz (1)

              Dlaczego zamiast dyskutować zachowujesz się jak cham?
              No i używanie " migaczy". Od kiedy to stosuje się takie słownictwo? Panie Asie i Nauczycielu Kodeksu Drogowego, chyba chodzi ci o kierunkowskazy? Prawda? Dlaczego zmieniasz temat na temat? Rozmawiamy o tym konkretnym przypadku, a nie lejemy wodę. Nadal uważam, że nie wiesz nawet gdzie jest ten znak i przystanek.

              • 10 10

              • Racja

                To troll internetowy, zna sie na wszystkim

                • 12 0

            • Wyprzedzasz tam Asie KD?

              Naprawdę? Tedik kombik na blachach GKA?

              • 13 1

      • @squiggy (1)

        To chyba nie leży w gestii UM a Zakładu Dróg i Zieleni. Nie wiem jak w Gdańsku, ale u sąsiadów w takiej sytuacji pisze się pismo do ZDiZ, które jest rozpatrywane przez odpowiednią komisję i w razie potrzeby taki znak jest zmieniany/przestawiany. Każdy takie pismo może wystosować.

        • 2 3

        • Mnie chodzi o to, że nie ma żadnego doraźnego monitoringu dróg i ich jakości.

          Od tego są stosowne służby, które powinny szybko reagować. Takiej reakcji w Gdańsku nie ma.

          • 9 5

      • odwłok, to dobre :)

        • 3 0

    • Najpierw Miś Zajezdnia. Duży wydatek duża prowizja.

      Drogi później, gdy już będziemy bogaci.

      • 4 5

    • Super - im więcej osiedli przy Szadółkach tym lepiej

      • 1 1

  • ale bedzie

    Autostrada tylko bramek nie zapomnijcie zainstalowac

    • 30 16

  • Nowa Małomiejska-Podmiejska-Chmielna (5)

    Odciążmy w końcu Trakt św. Wojciecha, węzeł UE i Centrum!

    Nowa Warszawska jest niepotrzebna! Najważniejsza Nowa Politechniczna, Nowa Świętokrzyska, Nowa Małomiejska-Chmielna i Nowa Bulońska oraz Nowa Jabłoniowa

    Nowa Warszawska niepotrzebnie zdubluje Armii Krajowej. Przecież w odległości 500metrów jest Armii Krajowej! dwie jezdnia po dwa pasy, po kiego grzyba kolejna obok autostrada? Zamiast NW zróbmy dwa wiadukty nad Havla/Łostowicką

    Z góry dziękuje za minusy. Pozdrawiam i życzę wszystkim miłego dnia

    • 79 51

    • (4)

      Jakbyś wysiadl z auta, to byś wiedział, że jest jeszcze tramwaj.

      • 6 7

      • gdzie? Na Trakcie masz tramwaj? Właśnie oto walcze żeby ludzie mieli godny a nie utknęli w korku (3)

        Wy ze swojego ujeściska możecie wsiąść w tramwaj na Wilanowskiej, a my dopiero pod Lotem. Niech wasz deweloper wam zbuduje tramwaj i drogę.

        Sobie robią tramwaje dla wójta gminy Kolbudy zamiast iśc w normalnym kierunku.
        Orunia, Orunia Górna, Cztery Pory Roku, (nie)Moje Marzenie czekają na tramwaj i tam naprawdę da to dużo oszczędności, a tu ewentualnie można podciągnąć tory na Piotrkowską i już da to efekty

        • 13 4

        • czy nie byloby rozsadniej puscic od razu tor SKM do co najmniej Pruszcza, jesli nie do Tczewa

          I tak jak Gdynia - Rumia ma swietne polaczneie kolejowe, tak samo obslugiwac wszystko na poludnie od Gdanska?

          Koszty sa mniejsze niz wszystkie te dwupasmowe drogi. A wynik bylby duzo lepszy.

          • 7 3

        • (1)

          Jak ktoś mieszka na Jabloniowej, to jak bez Nowej Warszawskiej ma dojechać do centrum TRAMWAJEM?

          • 5 5

          • Pierwsze tramwaje zróbmy blisko Centrum a dopiero niech pajęczyna się rozrasta, a nie robić kilometry torów

            a jak jeden tramwaje się zepsuje to cała trasa stoi.

            Na dzień dzisiejszy jak tramwaj zepsuje się na AK to cała trasa do Świętokrzyskiej stoi, a tak trzeba dobudować Małomiejska-Chmielna i już jest objazd. Później dobudowa Warszawska-Bulońska i mamy kolejną możliwość. A nie na Kartuskiej nie będzie prądu a pasażerowie niech odpalą wtedy skrzydła i do Huciska polecą sobie.

            • 4 4

  • Totalna bzdura w planowaniu przestrzennym. (4)

    Rozbudowa infrastruktury na górny taras to ślepa uliczka. Tereny są tam podmokłe, pagórkowate, a gliniane podłoże sprawie że grunt może się osuwać, a wody opadowe zawsze będą zalegać pod cienką warstwą gleby. Te tereny są fatalne pod budownictwo. Nie mogę zrozumieć, dlaczego w starych, dolnych dzielnicach Gdańska jest tyle niewykorzystanego terenu, gdzie są o wiele lepsze warunki środowiskowe pod zabudowę, a miasto ponosi olbrzymie koszta infrastrukturalne związane z ekspansją na górny taras i południowy-zachód. To nie trzyma się logiki.

    • 40 45

    • Akurat jest odwrotnie a woda stoi na starym mieście już 1m pod chodnikiem. A pieniądze dają mieszkańcy w podatkach..

      • 17 3

    • Sprawdź mądralo, na jakiej wysokości nad poziom morza jest Brzeźno, Zaspa, Przymorze, Nowy Port, następnie dokop się informacji, dlaczego Żabianka nazywa się tak a nie inaczej....

      • 15 3

    • Przyczyna jest prawdopodobnie bardzo prosta, ceny nieruchomości na południu i w starych dolnych dzielnicach..

      • 8 1

    • Sam jestes podmokly.

      • 0 0

  • Pola i bloczki mieszkalne...krajobraz iście marsjański.. (4)

    kto ma kasę i tak kupi mieszkanko na dolnym tarasie. Niezależnie od tego jaką infrastrukturę drogową pociągną na górnym.

    • 25 30

    • Akurat kupi stare mieszkanie w odrapanym zaszczanym patologicznych miejscu.

      • 11 5

    • (2)

      Na dolnym nic nie ma, sama osiedla PRL-style

      • 9 5

      • A byleś kiedykolwiek na dolnym tarasie w ogóle? (1)

        W jakimś muzeum, galerii, kinie, teatrze?? Załatwiałeś coś w urzędach?? Jechałeś dokądś pociągiem?? Spacerowałeś po parkach, plażach??? Studiowałeś może na wyższych uczelniach, może chodziłeś do liceum?? Jeśli korzystałeś z wszystkich tych właściwych dla terenów miejskich miejsc, to docenisz nawet prl-owski blok ale w mieście, zamiast domostw na wygwizdowiu..

        • 6 8

        • ja *******

          Jak tu sie nie wkurzyć czytając takie durne komentarze. Raz Wam jest nie dobrze, że są korki w mieście, a z drugiej strony chcecie jeszcze upychać więcej ludzi w centrum i śmiejecie się z tych co mieszkają na Południu.

          Co Was tak boli? Może rzeczywiście chodzi o te obskurne kamienice i łyse karki za rogiem?

          A to, że muzeum, galeria (już niekoniecznie), kino, teatr, urząd (i tak i nie), dworce, plaże i uczelnie są w "centrum" to nie jest zasługa tego, że ty tam dzisiaj mieszkasz w tej swojej obszcz*nej kamienicy tylko tak rozwija się miasto. Od jednego punktu rozszera się na wszystkie dostepne strony, pokolei wchłaniając inne mniejsze punkty w okolicy. Czy to jest aż takie trudne do zrozumienia?

          Pozdrawia (pod)mieszkaniec Południa, który żyje w spokoju i do Sopotu dojeżdża na uczelnie szybciej niż ty ze swojej obszcz*nej kamienicy do "galerii".

          • 3 4

  • (2)

    Główne szlaki komunikacyjne trzeba było zaplanować wcześniej niż nowe osiedla a nie dorabiać trasy do istniejącej infrastruktury i zabudowy.
    No ale do tego to trzeba mieć łep i to nie pusty ...

    • 28 10

    • No to masz Pomorską Kolej Metropolitalną, która wyprzedza zabudowę poligonu na Jasieniu i wiecznw narzekanie, co za pociąg, co jeździ przez nieuzytki.

      • 15 1

    • szczególnie ten "łep"....

      • 2 1

  • Też nie wiem po co nowa Warszawska. (2)

    mimo, że jestem z okolic to nie rozumiem. Tam i tak jest kongo na skrzyżowaniu łostowickiej/AK/Havla. Po co dokładać do pieca? Pozostałe drogi jak najbardziej tak, udrożnienie centrum - podstawa.

    Szybciej zrobić przebitkę z górnych tarasów do AK najkrótszą drogą, zamiast prowadzić węże po skrzyżowaniach, np zrobic zjazd z cedrowej w AK - to odciąży Havla.

    Linii tramwajowej nie musi zawsze towarzyszyć droga.

    • 22 22

    • Przeciez mowa o tym, ze w duzej mierze jedynie tory tramwajowe

      Tylko warto byloby te tramwaje przyspieszyc. Jazda godzine tramwajem z Ujesciska do Jelitkowa to nie jest biznes

      • 6 0

    • co to jest "udrożnienie centrum"?

      proponuję wyburzyć i zrobić estakadę

      • 0 0

  • Jestem za tramwajem oraz jezdnią (4)

    W tym wypadku inwestycja powinna objąć zarówno linię tramwajową jak i jezdnię. Sceptykom proponuje wybrać się w godzinach szczytu w rejon Warszawska / Piotrkowska; Warszawska / Jabłoniowa i zobaczyć co się dzieje. Pomijając fakt, że czasami trzeba stać w korku aby wyjechać lub wjechać na osiedla w rejonie Piotrkowskiej i Jeleniogórskiej. Niestety, ktoś kiedyś zaplanował duże osiedla bez niezbędnej infrastruktury. I płacimy wciąż za skutki tych decyzji.

    • 31 10

    • Ja tam o 15 nie mam problemu dojechania do Piotrkowskiej. (1)

      AK do węzła Zabornia i w lewo w Warszawską i nie stoję jak ciele od Łódzkiej tylko szybciutko jadę

      • 5 2

      • A ja jeżdżę autobusem i to już nie jest takie proste:-(

        • 5 0

    • a gdzie z tej jezdni zjechac?

      Przeciez w centrum nie pojawi sie nagle wiecej miejsca...

      • 4 1

    • zgadzam się

      mieszkam w dzielnicy ujeścisko i dobrze znam problemy komunikacyjne. ulica warszawska jest zakorkowana w godzinach szczytu ( najbardziej rano 7 - 8 i popołudniu 16 - 17). przejazd autobusem linii 118 do gdańska - dworzec pkp nie trwa planowe 20 parę minut a około 40. ta inwestycja (linia tramwajowa + droga) są w/g mnie niezbędne gdyż ta część Gdańska ciągle się rozbudowuje a obecna ul. Warszawska ma za mała przepustowość na obecny ruch aut.

      • 0 0

  • Niech mi ktoś wyjaśni w jaki sposób biorące w przetargu firmy mają dokonać rzetelnej wyceny usług projektowych nie wiedząc co dokładnie będą projektować. Przecież taki przetarg z założenia jest bez sensu, a proponowane ceny będą przedstawiane z wielką górką.

    • 16 2

  • Raczej kto zbuduje? (2)

    Likwidacja ecs i stadionu lub ich sprzedaż za 1zł da pieniądze na budowę kilkuset km dróg rocznie. Kibicuję wszystkim przeciwnikom Adamowicz.

    • 17 17

    • jesli za ok 10-20 mln zlotych rocznie mozesz wybudowac kilkaset kilometrow drog rocznie, to zglos sie do przetargu (1)

      Tylko chcialbym przypomniec, ze owe drogi same z siebie tez nie zarabiaja, a sa koszte (utrzymanie drogi kosztuje).

      Na drogi wydajemy wiecej niz na stadion i ECS. A miasto to cos wiecej niz drogi.

      Aha, od razu odpowiadam na brednie kierowcow o wplywach do budzetu z podatkow na paliwo - tak, wplywaja. Nie, nie wplywaja do budzetu miasta.

      Co wiecej jak podliczycie koszty budowy i utrzymania drog, to sie okaze, ze kosztuje to wiecej niz te marne grosze z akcyzy.

      • 9 3

      • Ale z dróg korzystamy wszyscy codziennie, niezależnie czy samochodem czy komunikacją miejską. A do ECS to się idzie raz w życiu, albo wcale.

        • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane